Sarah Smalbro

Hos Cocohagen er det en "no-brainer", at vi gør alt økologisk og plantebaseret. Og det er en "no-brainer" at vælge kun de allerbedste råvarer. Men nogle gange tager vi vores værdier lidt for givet – og er januar ikke tiden, hvor vi alle kigger lidt indad og finpudser værdisættene og skaber nye forsæt?

Vi er nysgerrige på andres "no-brainers" og hvilke værdier, der driver dem – derfor har vi blandt andre brugt tid med Sarah Smalbro. Hun værner, ligesom os, om alt det naturlige og den gode energi. 

Vi elsker hende for at turde kalde klichéer for klichéer, samtidig med, at hun anerkender værdien af dem og har godt fat i, hvorfor de betyder noget for os. Hun maler et uimodståeligt billede af, at alt er muligt. 

Sarah sælger løbetræning, kostvejledning og træning – og skriver desuden meget om livsstil på sin blog, hvor hendes fortid med anoreksi og en hjerteoperation sætter sine spor.

__________________________________ 

  

Hvad er din største “no-brainer”?

Har man nægtet sig selv den mest optimale næring og energi – i en længere periode og i tilstrækkelig mængde, så er det den vildeste følelse, når man oplever kroppen få det, den har brug for. Det skal den bare have. Det er en no-brainer.  

Jeg har – modsat for to år siden – fået større blik for, hvordan kroppen fungerer som maskine, hvis motor skal have den bedste energi for at kunne fungere optimalt. Jo bedre, tilstrækkelig næring, jo bedre velbefindende. 

Jeg har løbet siden jeg var 12 år, men jeg ville ønske, at jeg altid havde vidst, hvor meget sjovere, federe og mere effektivt det er, når man husker, at det er lige så vigtigt med alt det, der ligger før og efter løbeturen. Restitution, kost, søvn.

Jeg er lykkelig over, jeg er blevet så meget klogere, for det gør det meget federe at være løber! 

Hvad med spisevanerne?

Jeg er vokset op på landet med adskillige frysere fyldte med vores eget kød, alt fra svine-, kvæg- til kyllingekød,

men jeg kan lave vegetariske retter, der er endnu mere proteinfyldte og fulde af smag.

Jeg behøver ikke få kød hver dag. Langt fra. Jeg er blevet mere kreativ i mit køkken, efter dette er gået op for mig. Jeg bliver aldrig vegetar, men jeg fungerer meget bedre på en overvejende vegetarisk kost. Jeg føler mig mindre tung til min træning, og dette er uden at spise færre kalorier. 

Jeg kommer altid i tanke om, hvordan man let mærker, man er sin egen bedste ven, ved at huske at have en snack med i tasken til eftermiddags-togturen ;-) 

Hvad har været den største øjenåbner for dig i processen mod det sted, hvor du står i dag? 

Jeg husker tydeligt en oplevelse fra da jeg sad til behandlingssamtale hos min behandler i psykiatrien i forbindelse med min anoreksi, hvor det pludselig gik op for mig, at jeg ikke orkede mere. Ikke længere orkede at modarbejde min krop. Jeg sad og prøvede at finde ord, men min hjerne, der var helt fedt- og kulhydratsultet, kunne ikke hjælpe mig.

Nu var det mig, der skulle hjælpe kroppen. Kulhydrat. Næring. Livsnødvendig energi.

En sund krop resulterer i en sund psyke og omvendt. Jeg har det godt med mig selv, når jeg er god mod min krop. Har jeg det godt med mig selv – husker at værne om en stressfri hverdag, få sovet og trykket på pyt-knappen af og til – så behandler jeg min krop bedre og giver den det, den har brug for i højere grad. Så er jeg bedre til at mærke efter, om jeg har brug for en ekstra hviledag og lignende. Sådan fungerer det for mig. 

Hvad er dit allerbedste hverdags-hack? 

Min morgen starter altid med et glas vand, kaffe og udstræk. Jeg har fundet ud af, at mine smerter i mit ben har stammet fra en for opspændt lænderyg, hvor musklerne pressede på nerveforbindelsen til mine ben. Alt sammen fordi, jeg har gået og trukket vejret for overfladisk i min travle hverdag.

Måske mit bedste hverdags-hack er at trække vejret ordentligt?

Jeg synes, det er vildt svært. Jeg vil hellere løbe en lang tur med nogle hårde, udfordrende blokke undervejs i min marathontræning, end jeg vil ligge på ryggen og forsøge at trække vejret så dybt som muligt. Vil jeg være god til at løbe, er det bare dybt nødvendigt.

Mit andet – lidt større – hverdags-hack er at træne. Jeg er altid gladere efter min træning, altid kreativ undervejs; jeg må tit skrive gode idéer eller gode ord ned undervejs på en løbetur – og jeg er altid bedre til at arbejde og studere efterfølgende. Det er mit lifehack og værktøj til at kunne være den glade, nærværende, energiske og inspirerende pige, jeg gerne vil være.

Min kæreste og jeg nævner ofte tre ting for hinanden, inden vi skal sove, som har været det bedste ved den svundne dag.

Det lyder helt kliché, men det er så hyggeligt, og jeg tror på, at falder jeg i søvn med glade minder forresten i mine tanker, så får jeg en bedre nattesøvn og vågner gladere.

Hvornår gør du noget godt for dig selv?

Når jeg lytter til min lyst. Når jeg tør mærke efter og reagere på det, min krop og mit hoved har brug for. Er det en lang løbetur? Er det en eftermiddag hjemme med varm kaffe i sofaen? Det ved jeg bedst selv – men kun når jeg rent faktisk mærker efter.

Jeg prøver at se verden omkring mig som en reflektion af, hvordan jeg har det. Alt jeg sender ud, kommer tilbage til mig. Sender jeg positiv energi ud, kommer det tilbage. Ligeledes modsat vil den dårlige energi, jeg sender ud, også være den, jeg modtager.

Følg Sarah på hendes Instagram, blog og Facebook.

Skriv en kommentar

Alle kommentarer bliver modereret inden de bliver publiceret.