Kostfibre – vejen til en mave i balance

Mange ved, at kostfibre er sunde og gode for kroppen. Men hvad er kostfibre egentlig? Hvad gør de for kroppen? Hvor mange skal man have om dagen? Og hvilke fødevarer indeholder kostfibre?

Få svarene her:

Hvad er kostfibre?

Kostfibre er særligt grove kulhydrater. De adskiller sig fra almindelige kulhydrater ved at passere relativt ufordøjede gennem systemet. Kostfibre feder ikke, da de omdannes til energi (kalorier). 

Hvorfor skal du spise kostfibre?

En kost rig på kostfibre er med til at sikre en god fordøjelse og en længere mæthedsfornemmelse. Kostfibre hjælper med at slukke for den unødvendige sult og kan hjælpe med at holde dit blodsukker mere stabilt. Flere undersøgelser viser desuden, at kostfibre har en positiv indvirkning på kolesteroltallet og er med til at forebygge flere livsstilssygdomme fx. hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og visse kræftformer. 

To typer kostfibre

  • Opløselige kostfibre binder vand til sig, og får maden til at fylde mere i maven, hvilket forlænger mæthedsfornemmelsen. Dette er fx. havre, rugbrød, frugt og gulerødder.
  • Uopløselige kostfibre kan ikke opløses i vand, men suger en del vand. Disse fibre øger fordøjelseshastigheden, hvilket giver en velfungerende fordøjelse, dog en knap så lang mæthedsfornemmelse. Dette er fx. upolerede ris og hvedeprodukter.

Hvilke fødevarer indeholder kostfibre?

Der findes en lang liste af kilder til kostfibre, her ses nogle af dem:

  • Havregryn
  • Rugbrød
  • Grov pasta
  • Frisk og tørret frugt
  • Kartofler
  • Bælgfrugter
  • Grove grøntsager som broccoli og gulerødder
  • Nødder

Hvor mange kostfibre bør du spise?

Det anbefales, at man spiser mellem 25-35 gram kostfibre om dagen. 

Indtagelse af for mange kostfibre kan føre til ringere optagelse af maden og dermed ringere næringsoptagelse.

Husk at drikke en masse vand, hvis du spise fiberrigt, da kostfibrene suger en masse vand.

 

(Kilder: netdoktor.dk, altomkost.dk, sundhed.dk)

Skriv en kommentar

Alle kommentarer bliver modereret inden de bliver publiceret.

Køb nu